رساله معماری مجموعه فرهنگی تفریحی با رویکرد صنایع دستی ۱۴۱ صفحه
رساله معماری مجموعه فرهنگی تفریحی با رویکرد صنایع دستی,پروپوزال مجموعه فرهنگی تفریحی با رویکرد صنایع دستی,مطالعات مجموعه فرهنگی تفریحی با رویکرد صنایع دستی,طرح نهایی معماری مجموعه فرهنگی تفریحی با رویکرد صنایع دستی
۱-۶- ضرورت ایجاد مجموعه فرهنگی وتفریحی
۱-۷- هدف از طراحی
با توجه به عدم وجود یک مرکز تفریحی که امکاناتی همچون سینما و گالری و کافینت فضای بازی و پیست دوچرخهسواری، کافیشاپ و رستوران را به صورت یکپارچه در یک زمان و در یک مکان دارد این مجموعه تفریحی در نظر دارد نیازهای مردم این منطقه را تأمین کند
۱-۸- هدف از انتخاب موضوع
با توجه به اینکه این شهر فضاهایی همچون سینما و پیست دوچرخهسواری ندارد و به دلیل نیاز افراد به یک مجموعه تفریحی و فرهنگی این موضوع انتخاب شده است. با توجه به اینکه تفریح یکی از نیازهای اصلی انسان میباشد و فراغت بعد از کار سبب میشود که یک سری از مشکلات و نیازهای روانی انسان برطرف شود نیاز این مجموعه در این مکان ضروری دیده شده است. مردم همیشه طالب مکانهای تفریحی برای اوقات فراغت خود هستند. فراغت یکی از نیازهای اساسی انسان میشود و گردآوری مجموعهای که چندین امکانات تفریحی را با هم دارا میباشد بسیار مورد استقبال مردم میباشد.
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
بخشی از مطالب و پروپوزال رساله هنرستان دخترانه:
فصل اول
مقدمه
فرهنگ
انسان
فراغت
۱-۱- فرهنگ
فرهنگِ یک جامعه، مجموعه ای از باورها، آداب، رسوم قوانین، ارزشها و تابوها و… است. رابطه فرهنگ و معماری :آنچه به عنوان فرهنگ(قوانین، ارزشها و…) بر شمردیم تنها بخشی ازفرهنگهر جامعهاست.فرهنگ دارای بعدی دیگر نیز هست به نام بعد مادّی و منظور از آن، ساختمانها، بناها، کارخانه هااست.
معماری با بناها کار دارد و بناها بخشی از فرهنگ اند. بنا، کتاب گرد وغبار گرفته ای است که باید به سراغش رفت و آن را مطالعه کرد.
در این صورت است که مارا از فرهنگ سازندگانش آگاه می کند و از هویّت جامعه ای که در آن بنا شده، خبر میدهد.
۱-۲- انسان
شناخت و بررسی انسان ابعاد مختلف دارد:
نیازها: نیازهای مادی و معنوی
توانمندیها: (بالفعل و باالقوه)
۱-۳- نظریات روان شناسی
این مجموعه ها کاربریهای بسیار متنوعی همچون تجاری، اداری، ورزشی، تفریحی و غیره را در بر میگیرند و هر روز پیچیده تر و وسیع تر می شوند. در دنیای مصرفی امروز این مرکز محلی برای پاسخگویی به نیازهای اساسی انسان نیست،این مرکز نه فقط به نیاز بلکه به آرزوی انسان امروزی پاسخ می گوید. روزگاری شهر های باستان با معابد رب النوعها آراسته می شدند و امروز این مرکز معبدی است که مردم آرزوهای خود را از آن طلب می کنند. از نظر وسعت، نقش شهری و توجه به تجملات و زیبایی نیز می توان آنهارا جایگزین معابد باستان در شهر امروزی دانست.جنبهء مهم دیگر نقش انها در زندگی اجتماعی شهر است. آلودگی هوا، شرایط نامناسب آب و هوایی، عدم امنیت روز افزون خیابان ها، دوری مسیرها، نیاز به تمرکز برای کاهش هزینه ها، صرفه جویی در وقت و… آنهارا به فضای گذران اوقات فراغت و روابط اجتماعی نیز تبدیل کرده است. پاتوق و محل تجمع و زندگی اجتماعی را تقویت می کند.
۱-۴- فرصت یا تهدید
لحظه های فراغت برای جوانان هم می تواند سازنده و مفید باشد و هم مخرب و ویرانگر، به تعبیر دیگر فقدان هدف و بی برنامه گی سبب پیدایش فراغت های بیمارگونه و … در جامعه می شود.بررسی نحوه گذراندن اوغات فراغت جوانان در سال های اخیر در فصل تابستان نشان می دهد که در اغلب مناطق شهری به ویژه در شهر های بزرگ، رفتن به پارکها ومجموعه های تفریحی به عنوان یکی از راه های گذران اوقات فراغت است که با توجه به ویژگی فعالیتهای فرامحلی این سیل عظیم از نیروهای آزاد شده متمایل به فعالیتهای جمعی و گروهی، در هر لحظه می توان انتظار داشت که هیجانات انباشته آنان تخلیه شده و زمینه بروز هر گونه حادثه یا فعالیت مهار نشدنی را فراهم آورد. در نتیجه می توان با خلق فضایی مناسب امکان تفریح و گذراندن ساعاتی دلپذیر برای این قشر فراهم آورد.
۱-۵- نتیجه
اوقات بیکاری فرصت ارزشمندی برای بازیابی و کشف استعدادهای نهفته انسان است و شناسایی توانمندیهای آنها و میتوان از آن برای آرامش بیشتر روح و جسم و رفع خستگی استفاده کرد. گذراندن اوقات فراغت در جمع باعث تبادل اطلاعات و فرهنگهای مختلف و بالا بردن فرهنگ میشود.
۱-۶- ضرورت ایجاد مجموعه فرهنگی وتفریحی
۱-۷- هدف از طراحی
با توجه به عدم وجود یک مرکز تفریحی که امکاناتی همچون سینما و گالری و کافینت فضای بازی و پیست دوچرخهسواری، کافیشاپ و رستوران را به صورت یکپارچه در یک زمان و در یک مکان دارد این مجموعه تفریحی در نظر دارد نیازهای مردم این منطقه را تأمین کند
۱-۸- هدف از انتخاب موضوع
با توجه به اینکه این شهر فضاهایی همچون سینما و پیست دوچرخهسواری ندارد و به دلیل نیاز افراد به یک مجموعه تفریحی و فرهنگی این موضوع انتخاب شده است. با توجه به اینکه تفریح یکی از نیازهای اصلی انسان میباشد و فراغت بعد از کار سبب میشود که یک سری از مشکلات و نیازهای روانی انسان برطرف شود نیاز این مجموعه در این مکان ضروری دیده شده است. مردم همیشه طالب مکانهای تفریحی برای اوقات فراغت خود هستند. فراغت یکی از نیازهای اساسی انسان میشود و گردآوری مجموعهای که چندین امکانات تفریحی را با هم دارا میباشد بسیار مورد استقبال مردم میباشد.
و….
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول (مقدمه)
۱-۱- فرهنگ ۲
۱-۲- انسان ۲
۱-۳- نظریات روانشناسی ۲
۱-۴- فرصت یا تهدید ۳
۱-۵- نتیجه ۳
۱-۶- ضرورت ایجاد مجموعه فرهنگی و تفریحی ۴
۱-۷- هدف از طراحی ۴
۱-۸- هدف از انتخاب موضوع ۴
۱-۹- تاریخچه پیدایش سینما ۴
فصل دوم (مبانی نظری)
۲-۱ ضوابط طراحی و ملاحظات در طراحی ۸
۲-۱-۱- سالن نمایش ۸
۲-۱-۱-۱- صندلیهای سالن نمایش ۸
۲-۱-۱-۲- پرده نمایش ۹
۲-۱-۱-۳- سایر ملاحظات در سالن نمایش ۱۰
۲-۱-۱-۴- حجم و سرانه سالن نمایش ۱۲
۲-۱-۲- سالن انتظار ۱۲
۲-۱-۳- اتاق پروژکتور و ملحقات ۱۴
۲-۱-۴- ورودی سینما ۱۶
۲-۱-۵- گیشه بلیطفروشی ۱۷
۲-۱-۶- سرویسهای بهداشتی ۱۸
۲-۱-۷- فضاهای اداری ۱۹
۲-۱-۸- انبار و اتاق تأسیسات ۱۹
۲-۱-۹- فضاهای ارتباطی ۲۰
۲-۱-۱۰- پارکینگهای سینما ۲۳
۲-۱-۱۱- بوفه ۲۴
۲-۱-۱۲- همجواری مطلوب ۲۴
۲-۱-۱۳- همجواریهای مخاطرهآمیز یا نامطلوب ۲۵
۲-۱-۱۴- معابر اطراف سینما ۲۵
۲-۱-۱۵- نمای سینما ۲۶
۲-۱-۱۶- گالری ۲۷
۲-۱-۱۷- فضای سبز ۲۸
۲-۲- استانداردها ۲۸
۲-۲-۱- رستورانها ۲۸
۲-۲-۲- خردهفروشیها ۳۰
۲-۳- آکوستیک فضای داخلی ۳۱
۲-۳-۱- زمان طنین ۳۱
۲-۳-۲- سطح جذب ۳۱
۲-۳-۳- انعکاسها ۳۱
۲-۳-۴- احتیاج اتاقها ۳۲
۲-۳-۴-۱- زمان طنین ۳۲
۲-۳-۴-۲- قابلیت فهم سخنرانی ۳۲
۲-۳-۴-۳- تأثیر فضا ۳۲
۲-۳-۴-۴- سازه اولیه فضاها ۳۳
۲-۳-۵- سازه ثانویه ۳۴
۲-۳-۶- مشخصات عمومی سازه ۳۴
۲-۴- تأسیسات ۳۴
۲-۴-۱- تأسیسات مکانیکی ۳۴
۲-۴-۲- تأسیسات الکتریکی و برقی ۳۵
۲-۴-۳- نازک کاری ۳۵
فصل سوم (نمونه های موردی)
۲-۵-۱- پردیس سینمایی پارک ملت ۳۶
۲-۵-۱-۱- عکسهایی از مجموعه ۴۲
۲-۵-۲- مجتمع فرهنگی سینمایی تفریحی دزفول ۴۶
۲-۵-۲-۱- نام و تاریخچه ۴۷
۲-۵-۲-۲- طراحی مجتمع ۴۹
۲-۵-۲-۳- بخشهای مجتمع فرهنگی- سینمایی دزفول ۵۱
۲-۵-۲-۴- عکسهایی از مجموعه ۵۲
۲-۵-۳- مجتمع فرهنگی رفاهی اکباتان ۵۶
۲-۵-۳-۱- موقعیت پروژه ۵۸
۲-۵-۳-۲- مشخصات فنی و کاربریهای مجتمع فرهنگی رفاهی اکباتان ۵۹
۲-۵-۳-۳- مگا مال یا بزرگ بازار ۶۰
۲-۵-۳-۴- مشخصات دقیق کاربریهای متنوع ۶۱
۲-۵-۳-۵- خصوصیتهای ویژه بازار بزرگ ۶۳
۲-۵-۳-۶- پلانها ۶۷
۲-۵-۳-۷- عکسهایی از مجموعه ۷۳
۲-۵-۴- فرهنگسرای نیاوران ۷۵
۲-۵-۴-۱- تاریخچه ۷۵
۲-۵-۴-۲- گرایشهای فکری و نظری ۷۶
۲-۵-۴-۳- بررسی بنا ۷۹
۲-۵-۴-۴- پلانها ۸۰
۲-۵-۴-۵- ورودی ۸۲
۲-۵-۴-۶- آمفیتئاتر ۸۳
۲-۵-۴-۷- نگارخانه ۸۷
۲-۵-۴-۸- بخش اداری ۸۸
۲-۵-۴-۹- طبقه همکف ۸۸
۲-۵-۴-۱۰- رستوران ۸۹
۲-۵-۴-۱۱- سالن گوشه ۸۹
۲-۵-۴-۱۲- کتابخانه ۸۹
۲-۵-۴-۱۳- توضیحات ۹۱
۲-۵-۵- مرکز فرهنگی ولفسبورگ ۹۵
۲-۵-۶- مرکز فرهنگی بوینس آیرس ۹۹
فصل چهارم (تحلیل سایت)
۳-۱- موقعیت جغرافیایی ۱۱۰
۳-۱-۱- تاریخچه قائمشهر ۱۱۱
۳-۱-۲- تپه باستانی گردکوه ۱۱۶
۳-۱-۳- آثار و مناطق دیدنی ۱۱۷
۳-۱-۴- اماکن مذهبی ۱۱۷
۳-۱-۵- منابع طبیعی و جنگلها ۱۱۸
۳-۱-۶- جنگل ۱۱۹
۳-۱-۷- موقعیت فرهنگی ۱۱۹
۳-۱-۸- وضعیت جغرافیایی ۱۲۰
۳-۱-۹- جمعیت ۱۲۰
۳-۱-۱۰- رودخانهها ۱۲۱
۳-۱-۱۰-۱- رودخانه تالار ۱۲۱
۳-۱-۱۰-۲- رودخانه سیاهرود ۱۲۱
۳-۱-۱۱- محصولات کشاورزی و دامپروری ۱۲۲
۳-۱-۱۲- صنعت مبلسازی ۱۲۳
۳-۱-۱۳- جاذبههای گردشگری ۱۲۳
۳-۲- تحلیل سایت ۱۲۴
۳-۲-۱- موقعیت زمین ۱۲۴
۳-۲-۲- باد ۱۲۸
۳-۲-۳- بادهای غالب ۱۲۸
۳-۲-۴- دسترسیها ۱۲۸
۳-۲-۵- ورودیها ۱۲۸
۳-۲-۶- نقاط قوت سایت ۱۲۹
۳-۲-۷- ویژگیهای معماری بومی ۱۳۰
۳-۲-۸- عوامل نامطلوب ۱۳۰
۳-۲-۹- روشهای مقابله ۱۳۱
۳-۲-۱۰- نتیجه ۱۳۳
۳-۳- اقلیم ساختمان ۱۳۳
۳-۳-۱- تابش آفتاب ۱۳۳
۳-۳-۲- دیوارهای جنوب شرقی و جنوب غربی ۱۳۴
۳-۳-۳- دیوارهای شرقی، غربی و شمالی ۱۳۵
۳-۳-۴- تأثیرات اقلیم ۱۳۵
فصل چهارم (برنامه فیزیکی و سرانه ها)
۴-۱- برنامه فیزیکی ۱۳۹
۴-۲- لکهگذاری فضا ۱۴۱
۴-۳- آلترناتیوها ۱۴۲
۴-۴- طرح پیشنهادی ۱۴۳
منابع ۱۴۹
فصل پنجم (دیاگرام)
- فرمت رساله: word
- حجم فایل ها: ۲۸ مگابایت